Тема. Повість
«Гобсек» у структурі «Людської комедії».
Сюжетно – композиційні особливості
твору ( «розповідь у
розповіді»).
Мета: формування
предметних компетентностей: визначити місце повісті «Гобсек» у структурі
«Людської комедії»; охарактеризувати твір як один із вершинних у творчості
письменника; розвивати словниковий запас старшокласників, навички зв'язного
мовлення, критичного мислення, ідейно-художнього аналізу художніх творів;
виховувати у старшокласників потребу у високих естетичних та гуманних
цінностях; формування ключових компетентностей: уміння вчитися: актуалізувати
пізнавальну діяльність та критичне мислення учнів; комунікативної: формувати
навички спілкування в колективі, ведення дискусій; інформаційної: формувати
вміння працювати з текстами великих обсягів; загальнокультурної: виховувати
естетичний смак та читацькі інтереси учнів; розширювати кругозір школярів.
Тип уроку: формування вмінь та навичок.
Основні терміни та поняття: повість, сюжет, композиція, художні образи, художні
засоби.
Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору.
Хід уроку
І. Організаційний
момент.
ІІ. Актуалізація
опорних знань.
1. Бесіда.
·
Яке
ваше перше враження про твір?
·
Чи
сподобався він вам? Чим саме?
·
Хто
є головним героєм повісті? (Гобсек.)
·
Назвіть
інших персонажів твору. (Дервіль, графиня де Ресто, її син Ернесто де Ресто,
віконтеса де Гранльє, її донька Камілла, Фанні Мальво.)
ІІІ. Оголошення
теми та мети уроку.
ІУ. Мотивація
навчальної діяльності.
1. Слово вчителя
— У
«Передмові до «Людської комедії» Бальзак писав, що до нього зображували
«чоловіків і жінок», він же зображує «чоловіків, жінок і речі». На останнє
Бальзак звертав особливу увагу, адже речі — це той предметний світ, який оточує
людину і свідчить про її суспільний статус, рівень освіти, про її культурні та
духовні запити, про той соціальний світ, де людина існує.
Ця повість це не
лише історія одного скнари, а й дослідження явища, діагностика хвороби
суспільства, стосунки в якому базуються на грошах.
2. Виступ
підготовленого учня «Творча історія повісті»
Перший варіант
повісті, написаний 1830 р., мав назву «Небезпеки безпутнього життя». Того ж
року цей нарис з’явився у першому томі збірки «Сцени приватного життя». У
першому варіанті відзначалися позитивні риси лихваря Гобсека, котрий допоміг
адвокату Дервілю, пробачив борг бідній дівчині Фанні Мальво, врятував сім’ю де
Ресто від розорення, а у фіналі навіть став депутатом.
Другий варіант
твору, написаний 1835 року, мав назву «Батечко Гобсек». Тут автор позбавив
лихваря багатьох позитивних рис, змінив фінал, зосередивши увагу на
маніакальній пристрасті героя до збагачення. 1848 року повість під назвою
«Гобсек» увійшла до «Сцен приватного життя» «Людської комедії».
V. Робота над темою
уроку.
1. Перегляд
презентації «Повість О. де Бальзака „Гобсек"»
2. Складання
паспорта-характеристики
Автор
|
О. Бальзак
|
Назва
|
«Гобсек».( Коментар
учителя. Ім’я головного героя повісті — Гобсек — не є випадковим. Воно
означає те, що є сутністю героя — «глитай», «сухоглот», це цілком відповідає
роду діяльності персонажа, який душить свої жертви жахливими процентами і
проковтує їхні маєтки).
|
Рік1830
|
1830
|
Літературний рід
|
Епос
|
Жанр
|
Соціально-психологічна повість
|
Стиль
|
Реалізм
|
Історія написання
|
Повість автор кілька разів шліфував, кожен варіант мав
іншу назву: «Небезпеки безпутнього життя» — «Татусь Гобсек» — «Гобсек»
|
Тема
|
Відтворення впливу «золотого мішка» на внутрішній світ
людини
|
Ідея
|
Гроші — це не причина зла, оскільки вони тільки умовність,
яку вигадали люди; важливо, хто ними володіє та з якою метою використовує
|
Особливості
композиції
|
«Оповідання в оповіданні». Повість має три частини:
історія оповідача, адвоката Дервіля; історія старого лихваря Гобсека;
трагічна історія родини де Ресто
|
Конфлікт
|
Почуття — розум, буржуазне суспільство — талановита
особистість
|
Сюжет
|
Повість містить три історії: перша — історія адвоката
Дервіля, який хоче допомогти Каміллі вийти заміж за молодого графа де Реста,
друга — розповідь про життя Гобсека, третя — історія родини де Ресто (графиня
де Ресто віддала всі свої гроші коханцеві Максиму де Траю і тепер, щоб
забезпечити своїх молодших дітей, йде на злочин)
|
Головні герої
|
Старий лихвар Гобсек, адвокат Дервіль, граф де Ресто,
Анастазі де Ресто, Фанні Мальво
|
VІ. Підбиття
підсумків уроку.
1. Слово вчителя
— Повість «Гобсек»
— один із перших творів, які автор свідомо писав як фрагменти «Людської
комедії». Тут з’явилися перші наскрізні герої Бальзака (Растіньяк, Б’яншон,
Дервіль та ін.), які пройшли через подальші його повісті та романи.
Проблеми, до яких
звернувся автор у повісті, були такими актуальними, що він не раз повертався до
них, поступово шліфуючи свій задум.
Знайти та виписати
з повісті «Гобсек» цитати-висловлювання про владу золота.
Тема. Багатогранність образу Гобсека, засоби його творення..
Мета: допомогти учням усвідомити значення й художні
особливості образу Гобсека; розвивати навички аналізування художніх образів,
уміння зіставляти літературу й життя, висловлювати та обґрунтовувати свої
думки; сприяти формуванню справжніх цінностей, філософського ставлення до
життєвих проблем.
Тип уроку:
формування вмінь та навичок.
Хід уроку
I.
Організаційний момент.
II.
Мотивація навчальної діяльності
1. Слово учителя.
Образ
скнари — це мандрівний образ у світовій літературі: Шейлок у Шекспіра, скнара у
Мольєра, скупий лицар у Пушкіна та ін. Образ скупердяя переходить від епохи до епохи, з однієї
країни до іншої, маючи певні спільні «родові» риси. А який же лихвар у Бальзака? Про це йтиметься
сьогодні на уроці.
III.
Оголошення теми й мети уроку.
IV.
Актуалізація опорних знань.
1. Літературний
диктант (кожна правильна відповідь — 1 бал)
·
Чому Дервіль став близьким другом
віконтеси де Гранльє? (Допоміг їй повернути маєтки.)
·
Завдяки чому Дервіль потоваришував із
Гобсеком? (Сусідству й розсудливій поведінці)
·
До кого Гобсек вирішив з’явитися «як
месник, як докори сумління»? (До графині)
·
Яку суму податків сплачує мільйонер
Гобсек і пишається цим? (Сім франків)
·
Чому Гобсек любив бруднити килими в
багатих будинках? (Щоб дати відчути пазурі Неминучості)
·
Що Дервіль позичав у Гобсека і для чого?
(Гроші на купівлю адвокатської контори)
·
Хто є дружиною Дервіля? (Фанні Мальво).
·
8. Яку справу доручив граф де ресто Гобсекові
та Дервілю? (Передати його майно синові)
·
Що вразило Дервіля в помешканні Гобсека?
(Багатство, що гнило.)
·
Кому заповів своє багатство Гобсек? (Дочці
своєї небоги)
·
Про що думав в останні години Гобсек, що радив
Дервілеві? (Як і де вигідніше продати товари, що були в його домі.)
·
Чому віконтеса де Гранльє віддавала
перевагу під час обрання нареченого для Камілли? (Честі та родовитості)
V.
Формування вмінь та навичок
1.
Слово вчителя
Ім’я
головного героя повісті Бальзака— Гобсек— не є випадковим. Воно означає те, що
є сутністю героя— «живоглот», «глитай», «сухоглот», і розуміти це можна так:
Гобсек поглинав, збирав золото, а золото поглинало його.
2.
Пошуково-дослідницька робота в групах : спостереження
над текстом та образом героя (завдання на картках для груп у класі)
I група.
Знаходить у тексті портрет Гобсека і відповідає на запитання:
·
Яким постає перед читачем цей герой?
·
Які кольори та відтінки використовує
автор у змалюванні зовнішності героя? Чому?
·
З чим порівнюється зовнішність Гобсека?
Чому?
·
Які деталі портрета героя є
визначальними?
·
Як такий опис характеризує героя, показує
ставлення до нього автора?
II група.
Знаходить опис помешкання Гобсека, відповідає на запитання:
·
На яких деталях помешкання зосереджується увага
читача? Чому?
·
Чи можна за описом житла визначити
рівень статків героя, його характер, ставлення до нього автора?
·
Про що свідчить опис квартири Гобсека
після того, як його не стало?
III група.
Знаходить згадки у тексті про родинні взаємини і відповідає на запитання:
·
Що ми знаємо про
родину Гобсека?
·
Чи має він родичів? Як до них ставиться?
·
Як це його характеризує?
·
Чому Гобсек заповідав своє багатство далекій
родичці?
IV група.
Знаходить у тексті рядки, що висвітлюють характер Гобсека, і відповідає на
запитання:
·
Як лихвар ставився до своїх клієнтів?
·
У
чому Гобсек знаходив задоволення?
·
Як Гобсек ставився до більшості
аристократів? Чому?
·
Чому Гобсек інакше поставився до Дервіля
й Фанні Мальво? Про що це свідчить?
·
З
чого видно, що в головному герої «співіснують двоє людей: скнара і філософ,
створіння нице і створіння шляхетне»?
V група.
Досліджує життєву філософію Гобсека і коментує висловлювання:
·
.
«Що таке життя? Машина, яку приводять у рух гроші»;
·
«Влада і втіха— хіба не основи нашого нового
суспільного ладу?»;
·
«Я досить багатий, щоб купувати людську
совість»;
·
«У золоті зосереджені всі сили людства»;
·
«Найтривкіше марнославство — це наше “я”
·
«Щастя або в сильних емоціях, які
підточують наше життя, або в розмірених заняттях»
·
«Краще самому утискувати, ніж дозволяти,
щоб тебе утискували інші»;
·
«Я володію світом… а світ не має наді
мною ані найменшої влади»;
·
«Я читаю в серцях, від мене ніщо не
сховається».
3.
Презентація пошуково-дослідницької роботи у групах.
4.
Інтерактивна вправа «Коло ідей»
(узагальнення образу Гобсека)
Очікувані відповіді
v
Образ суперечливий.
v
Переважають негативні риси, особливо
наприкінці життя.
v
Не обділений почуттям справедливості,
негативно ставиться до марнотратства, вад аристократії.
v
Смішний у своїй жадібності.
v
Романтично-загадковий.
5.
Міні-диспут «Багатство, золото в житті
героїв Бальзака і в нашому житті»
В
е д у ч и й д и с п у т у. У життя
героїв повісті «Гобсек» золото, багатство відіграють велику роль. Без них не
можуть прожити графи й графині з вищого світу, не може відкрити свою контору
адвокат Дервіль і залагодити свої справи навіть Фанні Мальво.
·
То що ж тоді означає золото? Невже Гобсек має
рацію, коли надає йому такого значення?
1
- й о п о н е н т. Так, без золота,
значних коштів важко досягти успіху в суспільстві як у часи Бальзака, так,
мабуть, і тепер, у наш час.
2
- й о п о н е н т. Ідеться про те, яку
роль відіграє золото в житті людини. Якщо воно є самоціллю, то має згубний
вплив, приводить особистість до деградації, як це трапилося із Гобсеком. Якщо ж
кошти є засобом для досягнення успіху в якійсь корисній справі (і для самої
людини, і для суспільства), то вони сприяють розви-
ткові
особистості.
3
- й о п о н е н т. Коли немає особистого
щастя, друзів, взаємності в коханні, то мало допомагають навіть значні кошти.
Недаремно кажуть, що «й багаті теж плачуть» та ін.
В
е д у ч и й д и с п у т у (підсумовує). Мабуть, у нашій суперечці
істина знаходиться десь посередині: кожна людина повинна бути забезпеченою на
такому рівні, щоб мала змогу гармонійно розвиватися. Саме ж багатство заради
багатства користі не при-
носить.
VI.
Домашнє завдання
Скласти усний (або письмовий) твір за
темою диспуту «Багатство, золото в житті героїв Бальзака і в нашому житті».
Підготуватися до розвитку мови.
1. Інтерактивна вправа «мікрофон»
Продовжте
речення:
·
Найбільше мені сподобалося
(запам’яталося)…
·
Я хотів (-ла) би з’ясувати…
·
Гобсек — це…
Тема. О. де Бальзак «Гобсек».
Зіставлення образів Фанні
Мальво й Анастазі де Ресто.
Роль Дервіля в
розгортанні й відтворенні подій повісті.
Композиція та стиль твору.
|
7. Провокаційно-дискусійні»
(проблемні) твердження
Чи може людина
протистояти владі грошей?
1. Які риси Гобсека
сучасні?
2. Чого не зрозумів Гобсек?
3. Ставлення до грошей –чи це є проблемою і нашого часу?.
VII. Домашнє завдання:
На вибір
1. Запишіть свої спостереження: “ Що я побачив
у “ куточку серця ” Гобсека, Анастазі
де Ресто, Фанні Мальво ?”
2. Написати iнтерв’ю з одним iз персонажiв
повісті “ Гобсек”.
3. Написати листа до одного з
персонажiв повiстi “Гобсек’.
VIII. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжте речення:
• Цей урок допоміг мені
усвідомити…
• Я вважаю, що образи,
створені Бальзаком…
|
Тема: О. де Бальзак «Гобсек». Романтичні й реалістичні
риси
неоднозначного образу «філософа та скнари» Гобсека.
Мета дидактична: продовжити роботу над творчістю О. де Бальзака та його
повістю «Гобсек», визначити причини неоднозначності образу Гобсека, зясувати
особливості поєднання в образі головного героя елементів реалізму і романтизму,
установити роль художніх деталей у формуванні образу Гобсека;
Мета розвивальна: розвивати асоціативне мислення та вміння роботи з текстом, уміння
зіставляти літературу з життям, висловлювати та обґрунтовувати свої думки;
Мета виховна: виховувати толерантне ставлення до «життєвих філософій»
інших людей, сприяти формуванню справжніх людських цінностей.
Тип
уроку: урок вивчення
художнього твору
Обладнання: фото відомих скнар,
літературні плакати.
Епіграф:
Таких як, я, в Парижі набереться
десяток.
Ми повелителі
ваших доль, мовчазні, нікому не відомі.
О. де
Бальзак
Зміст
уроку
І.
Актуалізація опорних знань.
1.1. Робота з ілюстраціями.
- Передивіться репродукції картин скнар!
- Як вони зображені?
- Опишіть їх зовнішній вигляд
- На вашу думку, що між ними спільного і відмінного?
ІІ.
Оголошення теми, мети та завдань уроку
2.1.
Слово вчителя
Образ скнари – це мандрівний образ у світовій літературі:
Шейлок у Шекспіра, скнара у Мольєра, скупий лицар у Пушкіна та інші. Образ
скупердяя переходить від епохи до епохи, з однієї країни до іншої, маючи певні
спільні «родові» риси. А який же лихвар у Бальзака ? Про це йтиметься сьогодні
на уроці.
Отже, темою сьогоднішнього уроку є О. де Бальзак «Гобсек». Романтичні й
реалістичні риси неоднозначного образу «філософа та скнари» Гобсека.
Ми
продовжимо роботу над творчістю О. де Бальзака та його повістю «Гобсек»,
визначимо причини неоднозначності образу Гобсека, з’ясуємо особливості
поєднання в образі головного героя елементів реалізму і романтизму та
установимо роль художніх деталей у формуванні образу Гобсека.
2.1. Робота з епіграфом.
- Прочитайте вислів найвизначнішого французького
письменника Оноре де Бальзака, яке є епіграфом нашого уроку.
- Як ви зрозуміли зміст цих слів?
Остаточні висновки ми з вами зробимо в кінці нашого
уроку.
ІІІ.
Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.
3.1. Вступне слово вчителя.
Бальзаківський персонаж значно складніший, величніший,
значущіший від створених його попередниками, оскільки в ньому втілена глибока
філософська проблема влади грошей у суспільстві. Спробуємо дослідити
особливості даного образу.
3.2. Творча
робота.
- Прочитавши твір скажіть які асоціації
виникають у вас, коли ви чуєте слова «скнара», «цинік», «живоїд»? ( Людина безсоромна, жадібна, користолюбна, людина експлуататор, людина, що визискує інших, наживається на них або жорстоко поводиться
з ними).
- Звернімося до ілюстрації Гобсека!
3.3. Робота з
ілюстраціями
- Як зображений на ілюстрації герой?
- Опишіть його зовнішній вигляд?
3.4.
Бесіда за змістом прочитаного.
- Яким постає перед читачем
Гобсек?
- Які кольори та відтінки
використовує автор у змалюванні зовнішності героя? Чому? Відповідь
аргументуйте!
- З чим порівнюється
зовнішність Гобсека? Чому?
- Які деталі портрета героя є
визначальними?
- Як такий опис характеризує
героя, показує ставлення до нього автора?
- На яких деталях помешкання
зосереджується увага читача? Чого?
- Чи можна за описом житла
визначити рівень статків героя, його характер?
- Про що свідчить опис квартири
Гобсека після того, як його не стало?
3.4.
Завдання. Заповніть таблицю давши відповіді на запитання ( див. далі)
1. Звернiть увагу на деталi портрета Гобсека:
волосся, риси обличчя, очi , нiс , голос. Якi порiвняння використовує Бальзак,
описуючи зовнiшнiсть свого героя?
2. Знайдiть у текстi приклади використання
деталей побуту як засобу проникнення у внутрiшнiй свiт героя. Зачитайте описи
помешкання Гобсека. Як iнтер’єр характеризує героя?
3. Що
означас iм’я Гобсек у перекладi? Опишiть спосiб життя Гобсека i доведiть, що
iм’я персонажа вiдповiдає його сутностi. Яка пристрасть визначає логiку
вчинкiв героя?
4.
Розкажiть передiсторiю героя. Як
“романтична бiографiя” лихваря розкриває його характер?
Прізвище
|
Жан Естер ван
Гобсек. Гобсек - в перекладі із
французької «живоглот», «глитай», «сухоглот».
|
Портрет
|
…«Волосся в лихваря було зовсім пряме, завжди старанно зачесане і з сивиною - попелясто-сірі. Риси
обличчя, нерухомі, безпристрасні, як у Талейрана,
мов вилиті з бронзи. Очі, маленькі жовті, як у тхора, і майже без вій,
не виносили яскравого світла, тому він захищав
їх козирком пошарпаного картуза. Гострий кінчик
довгого носа, поритий
ряботинням, походив на буравчик, а губи були
тонкі, як у
алхіміків і стародавніх
людей похилого віку на картинах Рембрандта і Метс. Говорив цей чоловік тихо, м'яко, ніколи не гарячкував. Вік його був загадкою…» |
Інтер’єр
|
Все в його кімнаті було потерте і охайне, починаючи
від зеленого сукна
на письмовому столі
до килимка перед ліжком,- зовсім як в
холодній обителі самотньої
старої діви, яка
весь день наводить
чистоту і натирає
меблі воском. Зимою
в каміні у
нього трохи жевріли сажки, прикриті гіркою
золи, ніколи не розгоряючись полум'ям.
|
Самохарактеристика
|
|
- Гобсек – очима його клієнтів;
- Гобсек – очима Дервіля;
- Гобсек – як він сприймав себе
сам.
І щоб не опинитися у положенні
трьох сліпих, треба враховувати всі ці три аспекти.
3.6. Завдання. Дослідження асоціативного ланцюжка «Гобсек очима
героїв повісті».
Дервіль. Гобсек – Талейран, карлик, створіння, людина
вексель, живоглот, старий малюк, філософ, скнара, створіння нице і створіння
шляхетне, удав, зозуля, що кує в годиннику. Спочатку Гобсек був для нього
людина-автомат, людина-вексель. Але Дервіль заявив, що у випадку своєї смерті не
бажав би для дітей кращого опікуна, ніж цей живоїд. Дервіль у розмові з графом
де Ресто дав Гобсекові таку характеристику: « У ньому живуть дві істоти: скнара
та філософ, істота підла та мисляча».
Клієнти. Гобсек – татусь Гобсек, жид, турок, грабіжник, лихвар.
Для них він – людина без серця, яка використовувала будь-які засоби для
збагачення.
- Прочитавши твір скажіть, які ознаки реалізму наявні в
повісті? (Картина життя Франції 1829 –
1830 рр. Найголовніші типові
образи: Гобсек ( людина, що накопичує гроші), Анастазі де Ресто, Максим де Трай
( ті, що витрачають гроші). Ці контрастні образи – єдине ціле, “ душа і
тіло ” суспільства. Типові
обставини : Франція першого періоду капіталізації. )
3.5. Робота над схемою «Неоднозначність образу Гобсека».
ГОБСЕК
Негативне Позитивне
-
скнара;
- психолог;
-
капіталіст. - філософ;
- економіст;
- художник;
-
поет;
- естет.
- Чому, маючи багато позитивних рис, Гобсек не стає привабливішим? Які риси
є визначальними, переважаючими в характері героя?
3.6. Робота в групах.
Гобсек –
капіталіст-накопичувач.
« З усіх земних благ варто домагатися тільки… золота. В золоті зосереджені
всі сили суспільства», проголошує Гобсек.
Доберіть докази, що герой неухильно дотримується стратегії накопичення.
Гобсек – художник, поет, естет.
« А ви гадаєте, тільки той поет, хто друкує вірші?», - запитує Дервіля
Гобсек. Доберіть докази, що Гобсек розуміє і цінує мистецтво, красу,
літературу.
Гобсек – талановитий психолог.
« Я читаю в серцях. Від мене ніщо не сховається», - стверджує герой.
Доберіть докази з тексту щодо істинності чи хибності даної думки героя.
Гобсек – скнара.
«Він ненавидів своїх спадкоємців і не уявляв собі, щоб його багатством може
володіти хтось інший, крім нього, навіть після його смерті», - це були перші
прояви скупості. Створіть на основі тексту та цитат схему «Еволюція скупості
Гобсека».
Коментар вчителя:
У Гобсека витончений розум, який може бути спрямований як на здійснення складних
фінансових махінацій так і на глибокий аналіз людських слабкостей, на
розв’язання глобальних проблем, так і на філософські думки про первинні
категорії буття. Ми переконались, перед нами виняткова, непересічна
особистість.
3.7. Робота із схемою «Елементи романтизму та реалізму в створенні образу
Гобсека».
- Прочитавши твір скажіть, які ознаки реалізму
і романтизму наявні в повісті?
Елементи романтизму
|
Елементи реалізму
|
Так, бо він – самотня людина
Загадковий образ.
Уособлення контрастів.
Відлюдькуватий
Схильний
до філософії
-
самотність і загадковість багатія:
достеменно не відомо, хто він, звідки приїхав, де нажив свій капітал.
|
Докладний
опис фінансових дій
Точність
деталей
-
Картина життя Франції 1829 – 1830 рр. Найголовніші
типові образи: Гобсек ( людина, що накопичує гроші), Анастазі де Ресто,
Максим де Трай ( ті, що витрачають
гроші). Ці контрастні образи –
єдине ціле, “ душа і тіло ” суспільства. Типові обставини : Франція першого періоду капіталізації.
|
ІV. Узагальнення і систематизація набутих знань.
4.1.
Робота з епіграфом.
Прочитайте, будь-ласка, епіграф
нашого уроку
-
Чи доцільний цей вислів? Обґрунтуйте відповідь!ї
V. Підведення підсумку уроку та оцінювання.
5.1.
Підсумкове слово вчителя.
Образ Гобсека складний і
неоднозначний. З одного боку, це розумний, проникливий, тонкий психолог, який
карає одних і дарує добро іншим. Золото зробило його своїм жерцем, своїм
філософом, своїм рабом.
Справжньої свободи Гобсек не
отримав, тому що не тільки не зміг звільнитися від влади грошей, а й став філософом
і поетом цієї влади, що й призвело до його моральної смерті.
VI.
Осмислення домашнього завдання.
Добери вислови із повісті “ Гобсек”, що стали
крилатими
Дякую за змістовні уроки
ВідповістиВидалити